سپیده‌دمان

سلام. امیدوارم که خوب و سلامت باشید.

سال گذشته من تحقیقی در مورد گرم‌خانه‌ها و مراکز سرپناه شهر شیراز انجام دادم و در این مورد مطلبی نوشتم. این مطلب را با اندکی تغییر اینجا می‌آورم، امیدوارم که به درد بخورد. البته این را در نظر داشته باشید که با توجه به گذشت یک سال ممکن است لازم باشد که بعضی از این اطلاعات به روز شوند.

***

آمدن فصل سرما، دوباره ضرورت سامان‌بخشی به وضعیت افراد بی‌خانمان را یادآوری می‌کند؛ آن‌هایی که مجبورند در شب‌های سرد و بارانی را در فضایی نامناسب بگذرانند و خطر بیماری یا حتی مرگ را به جان بخرند. امکان احداث «گرم‌خانه»، یعنی محلی که این افراد بتوانند شب را در آنجا سپری کنند و از امکاناتی مانند غذای گرم، حمام یا مشاوره بهره ببرند، بحث تازه‌ای نیست. اما این امکان در بسیاری از شهرهای ایران تاکنون مغفول مانده است.

مدتی پیش، من از طریق چند سازمان مرتبط، در مورد وجود مراکزی برای پناه دادن به افراد بی‌خانمان در شهرستان شیراز تحقیقی انجام دادم. در حین این تحقیق، با بعضی از مسئولین در مورد امکان احداث چنین مراکزی نیز صحبت کردم. به نظر می‌رسد احداث چنین مرکزی، با موانع زیادی روبروست و عزمی جدی از طرف مسئولین را می‌طلبد، و ایجاد چنین عزمی در مسئولین شهرستان شیراز متأسفانه کار ساده‌ای نیست. در مورد احداث مراکز، در نظر دارم تحقیق و پیگیری را کمی بیشتر ادامه دهم. اگر شما هم در این مورد ایده یا پیشنهادی دارید، به من اطلاع دهید.

اما در حین این تحقیقات، متوجه وجود چند مرکز در شهر شیراز شدم که فکر می‌کنم اطلاع‌رسانی در مورد آن‌ها مفید باشد. جمعیت خیریه‌ی «تولد دوباره»، با مجوزی که از اداره بهزیستی گرفته، در شیراز سه «سرپناه» (shelter) را احداث کرده است. این سرپناه‌ها به افراد آسیب‌دیده، به ویژه معتادین، اجازه می‌دهند که شب را آنجا سپری کنند، و طبق گفته مسئول یکی از این سرپناه‌ها، از دو وعده غذا (شام و صبحانه) و حمام نیز استفاده نمایند.

فکر می‌کنم هر سه سرپناه مخصوص آقایان باشد. توجه کنید که بی‌خانمان‌هایی که از این سرپناه‌ها استفاده می‌کنند عمدتاً معتاد و مشکوک به بیماری هستند، در نتیجه این محل‌ها مکان مناسبی برای افراد سالم نیست. بعضی از این سرپناه‌ها، در طول روز هم به عنوان مرکز پیشگیری گذری (DIC) عمل می‌کنند، مثلاً سرنگ سالم در اختیار معتادین می‌گذارند یا به آن‌ها خدمات درمانی ارائه می‌دهند.

من از کیفیت کار این مراکز اطلاع چندانی ندارم، و ممکن است در کارشان مشکلات زیادی هم پیدا شود. اما با توجه به نبود مرکزی دیگر با خدمات مشابه، توصیه‌ی رجوع به این مراکز برای بعضی از معتادین دارای وضع بحرانی مفید است. پس، لطفاً این آدرس‌ها را به دیگران هم اطلاع دهید.

آدرس مراکز سرپناه جمعیت تولد دوباره در شهرستان شیراز:

1- خیابان احمدی کهنه،کوچه پارکینگ حضرتی، بازارچه حاج زینل،کوچه جنب مسجد علی. تلفن: 37391589
2- گود عربان، پشت مسجد نصیر الملک، تکیه آصف، پلاک 3. تلفن: 3-32249540
3- دروازه اصفهان، خیابان تیموری، کوچه سید ذوالفقار، روبروی مسجد زینب. تلفن: 32234034

  • حسین صفرزاده

نظرات  (۱)

خوبه که برای افراد نیازمند ،سرپناه وجود داشته باشه.نمیدونم چطور میشه به این گرمخانه ها کمک مردمی کرد؟ کاش تعداد این مکانها برای افراد نیازمند کافی باشه، تا کسی در سرما توی خیابون زندگی نکنه.خدا به همه کمک کنه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی