سپیده‌دمان

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

دوستان سلام. امیدوارم که در پناه خدا، سلامت و موفق باشید.

مدتی پیش فراخوانی برای مشارکت در تجهیز مرکز «پردیس فرزندان آفتاب» که یک مرکز اسکان موقت کودکان بدسرپرست و کودکان کار و خیابان است داده شد. شکر خدا این مرکز از چند روز پیش رسماً شروع به کار کرد. چیزی که اکنون مورد نیاز است، مشارکت‌های مالی مستمر برای تأمین هزینه‌های این مرکز است.

هزینه‌ی لازم در هر ماه نسبتاً بالا است و تأمین آن با دشواری‌هایی روبروست. از این رو، تلاش شما برای معرفی این مرکز و برنامه‌های آن، می‌تواند کمک به‌سزایی باشد تا کادر اجرایی بتوانند با فراغ بال برنامه‌هایشان را پیش ببرند.

دوستان من در مرکز پردیس فرزندان آفتاب، زحمت کشیده‌اند و متنی به عنوان فراخوان همکاری تهیه کرده‌اند که می‌توانید آن را در ادامه مطالعه کنید. نسخه‌ی قابل چاپ این فراخوان را از این آدرس دریافت نمایید.

به علاوه، شرح فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده برای اجرا در این مرکز را می‌توانید در این آدرس بیابید.

***

به نام خدا

مرکز «پردیس فرزندان آفتاب»، با هدف نگهداری و ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به‌تازگی فعالیت خود را تحت نظارت سازمان بهزیستی آغاز کرده است. در این مرکز، کودکان 4 تا 12 ساله (دختر و پسر) تحت پوشش قرار می‌گیرند و تلاش بر این است که ضمن فراهم کردن شرایط مناسب اسکان، تغذیه، سلامت و بهداشت برای این کودکان، جهت آموزش‌ ایشان نیز اقداماتی شایسته صورت گیرد.

کودکان ارجاع شده به «پردیس فرزندان آفتاب»، پس از انجام آزمایشات پزشکی لازم در مرکز اسکان داده می‌شوند و در صورت ابتلای آن‌ها به بیماری، در مدت اقامت‌شان در مرکز تحت درمان قرار می‌گیرند. همچنین، تغذیه‌ی روزانه‌ی کودکان نیز با کیفیتی که به توجه به شرایط خاص کودکان مورد نیاز است، تأمین می‌گردد.

با توجه به محرومیت بسیاری از کودکان تحت پوشش «پردیس فرزندان آفتاب» از آموزش‌های موردنیاز، تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی متناسب با نیازهای کودکان نیز اهمیتی ویژه پیدا می‌کند. در همین راستا، این مرکز برنامه‌هایی آموزشی را در حوزه‌های سوادآموزی کاربردی(آموزش سواد موردنیاز جهت رفع ضروریات زندگی)، آموزش مهارت‌های مواجهه با شرایط آسیب‌زا(مقابله با خشونت، آشنایی با خطرات اعتیاد، آگاهی از مراکز حمایتی، اقدام در شرایط پرخطر و...)، آموزش مهارت‌های زندگی(کار گروهی، نظم و برنامه‌ریزی، آشنایی با کتاب و کتاب‌خوانی، نکات مهم بهداشتی، و...) و نیز آموزش ارزش‌های اخلاقی(امید، عزت نفس، همدلی و توجه به دیگران، راست‌گویی، ظلم‌ستیزی و...) تدارک دیده است. طرح‌های آموزشی «پردیس فرزندان آفتاب» هرروز در قالب‌هایی از قبیل قصه‌گویی، برگزاری کلاس، بازی‌های حرکتی، بازی‌های فکری، اجرای نمایش و... اجرا می‌گردد.

«پردیس فرزندان آفتاب» که در هر مقطع زمانی مشخص ظرفیت اسکان حداکثر 30 کودک را داراست، برای انجام فعالیت‌ها و برنامه‌های خود به کمک‌های مالی خیرین داوطلب نیازمند است. در صورت تمایل به همیاری با «پردیس فرزندان آفتاب»، می‌توانید به‌صورت موردی یا به‌طور مستمر و در فواصل زمانی مشخص کمک‌های نقدی خود را به شماره‌حساب 5165309981 یا شماره کارت 6104337934912948 به نام «پردیس فرزندان آفتاب» نزد بانک ملت واریز نمایید. کمک‌های دریافتی صرف تأمین تغذیه، پوشاک، هزینه‌های آموزشی و هزینه‌های جاری مرکز(دستمزد کارکنان و مربیان، تجهیز، مخارج ماهانه‌ی از قبیل قبوض آب و برق، تعمیر و نگهداری و...) خواهد شد. در صورتی که مایلید کمک‌های‌تان به مصرف به‌خصوصی (مثلاً تغذیه یا پوشاک) برسد، مورد یا موارد مصرف موردنظرتان را به همراه مبلغ واریزی به شماره تلفن 09173718465(کرمی) پیامک کرده یا به ایمیل info@koodakaneaftab.ir ارسال نمایید.

همچنین گفتنی است جهت اطلاع از مشروح فعالیت‌ها و برنامه‌های این مرکز، می‌توانید فایل پیوست را (این آدرس) مشاهده نمایید.


توجه: در صورت ضرورت، بخشی از کمک‌های دریافتی به «پردیس فرزندان آفتاب» به یکی از مراکز اسکان دائم که توسط افرادی از همین مجموعه اداره می‌شود، تخصیص می‌یابد. این مرکز شبه‌خانواده نیز تحت نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کند و به سرپرستی، آموزش و تربیت پسران نوجوان 12 تا 18 ساله‌ی بی‌سرپرست و بدسرپرست می‌پردازد.


امیرالمؤمنین(ع): هیچ‌کس، هر چند مردم او را خوار شمارند و در دیده‌ها بی‌مقدار باشد، کمتر از آن نیست که [بتواند] دیگران را در ادای حق یاری رساند یا [استحقاق آن را داشته باشد که] دیگران به یاری او برخیزند.


«پردیس فرزندان آفتاب»

شیراز - شهرک ولی‌عصر - بلوار رازی – جنب نانوایی سنگک – پلاک 1733

07137250573


  • حسین صفرزاده

بسم الله الرحمن الرحیم

فصل سرما فرا رسیده است. این فصل با همه‌ی زیبایی‌هایش، زحمات زیادی هم برای عده‌ای از مردم به همراه دارد؛ آن نیازمندانی که در تهیه پوشاک گرم مشکل دارند، خانه‌شان مناسب فصل سرد نیست یا اینکه اصلاً خانه‌ای ندارند. زیبایی این فصل می‌تواند دو چندان باشد اگر آن را فرصتی برای یاری یکدیگر بدانیم و همه‌ی خانه‌های شهر را به شعله‌ی برادری و مهر گرما بخشیم، گرمایی که خود بیش از هرکس بدان محتاجیم.

در ادامه راجع به بعضی نیازمندی‌های محرومین در فصل زمستان صحبت می‌کنم و پیشنهادهایی برای رفع این نیازمندی‌ها ارائه می‌دهم. امیدوارم که با ارسال نظراتتان در تکمیل این پیشنهادها مشارکت کنید، و همین‌طور در رساندن این پیشنهادها به دست دیگران کوشا باشید.

دسترسی به نیازمندان

در این مطلب در مورد چند راه برای یاری رساندن به محرومان صحبت خواهیم کرد. اما پیش از این کار، باید راه‌های دسترسی به نیازمندان را بررسی کنیم. چند روش پیشنهادی برای این منظور در ادامه آمده است. این راه‌ها در برنامه‌های دیگر نیز می‌توانند مفید باشند.

  • بسیاری از مدارس محروم، فهرستی از دانش‌آموزان نیازمند دارند و اگر بدانند شما قصد کمک به آنها را دارید به خوبی با شما همکاری می‌کنند. بعضی از مسئولین مدرسه (مثلاً مدیر یا مربی بهداشت)، افراد واقعاً دغدغه‌مندی هستند و تلاش زیادی برای رفع مشکلات دانش‌آموزان نیازمند می‌کنند. اگر بتوانید یکی از این افراد را بیابید، با اطمینان خوبی می‌توانید کمک‌های خود را به دست دانش‌آموزان نیازمند برسانید.

  • امکان دسترسی به عده‌ی زیادی از افراد بی‌خانمان از طریق مراکز DIC یا سرپناه (Shelter) وجود دارد. اگر بخواهم خلاصه بگویم، DIC مرکزی است که به افراد معتاد خدماتی برای داشتن یک زندگی سالم‌تر و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها در بین آنان را ارائه می‌دهد، و شلتر (سرپناه) مرکزی است که این افراد می‌توانند شب را آنجا سر کنند. بیشتر افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند بی‌خانمان هستند.

  • در محله‌هایی که افراد نیازمند بیشتری زندگی می‌کنند، معمولاً کسانی هم پیدا می‌شوند که نیازمندان را می‌شناسند و از طرق مختلف سعی در رفع مشکلات آنها می‌کنند. اگر بتوانید یکی از این رابطان را پیدا کنید، به تعداد زیادی از خانواده‌های نیازمند دسترسی خواهید داشت. اگر بتوانید مؤسسه خیریه مورد اطمینانی هم پیدا کنید، این دسترسی برایتان میسر می‌شود.

  • بسیاری از خانواده‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی به شدت نیازمند هستند. هر چند خود من در مورد عملکرد سازمان بهزیستی انتقادهای زیادی دارم، اما معتقدم که در بین مددکارهای این سازمان افراد صادقی هستند که دغدغه‌ی حل مشکلات افراد تحت پوشش را دارند و امکانات زیادی هم در اختیارشان نیست. اگر بتوانید این مددکاران را بشناسید و حسن نیت خود را به آنها نشان دهید، با شما همکاری زیادی در کمک رساندن به خانواده‌ها خواهند کرد.
    آشنایی با واحدهای مختلف سازمان بهزیستی برای کسانی که قصد دارند در حوزه‌ی فعالیت‌های انسان‌دوستانه کار کنند ضروری است. در آینده تلاش خواهم کرد اطلاعاتی که در این مورد دارم را در یک مطلب منتشر کنم.

 

نیازمندی‌های محرومین در فصل سرد


1- پوشاک گرم
یکی از ابتدایی‌ترین نیازهای محرومین در فصل سرد، پوشاک گرم است. پوشاک مناسب، اقلامی همچون کاپشن، لباس گرم‌کن، لباس بافتنی، شلوار گرم، دستکش، جوراب، کلاه و کفش را شامل می‌شود. بعضی افراد در این مورد نیازمندی شدیدتری دارند، مثلاً کودکان یا افراد کارتن‌خواب. بعد از تهیه پوشاک، می‌توانید از مسیرهایی که در قسمت قبل گفته شد پوشاک را به دست نیازمندان برسانید.

برای تهیه پوشاک دو راه دارید: جمع‌آوری مشارکت‌های مالی و خرید پوشاک نو، یا تهیه پوشاک دست دوم از آشنایان. در هر دو مورد می‌توانید با دادن فراخوان از طریق email یا پیامک، افراد را به مشارکت در برنامه دعوت کنید. در فراخوانی که برای تهیه پوشاک دست دوم می‌دهید، حتماً شرط تمیز و قابل استفاده بودن لباس را ذکر کنید. همین‌طور از افراد درخواست کنید که اگر لباس احتیاج به تعمیر دارد خودشان این کار را انجام دهند.

اگر قصد خرید لباس نو را دارید، حتماً سراغ عمده‌فروشی‌ها بروید. احتمالاً از تفاوت قیمت عمده‌فروشی‌ها با فروشگاه‌های سطح شهر تعجب خواهید کرد. بعضی عمده‌فروشی‌ها اگر در مورد کاری که قصد انجامش را دارید بدانند، ممکن است حاضر شوند قیمت را پایین‌تر هم بیاورند.


2- تهیه وسایل گرمایشی و تعمیر خانه

نیاز به وسایل گرمایش مناسب یک نیاز مهم دیگر محرومین است. می‌توانید خانواده‌های نیازمند را از روش‌هایی که پیش‌تر گفته شد بیابید و در صورتی‌که به بخاری مناسب احتیاج دارند، از طریق دادن فراخوان به خیرین برای آن‌ها بخاری دست دوم یا نو تهیه کنید. در بعضی موارد، خانواده‌ها ممکن است حتی از داشتن آب‌گرم‌کن مناسب هم محروم باشند.

یک نیاز دیگر خانواده‌های نیازمند، تعمیرات منزل برای داشتن آمادگی بارش‌های زمستانی است. ایزوگام سقف خانه یا دیگر تعمیرات ممکن، می‌تواند کمک شایان توجهی به این خانواده‌ها باشد. به علاوه، بعضی از خانواده‌ها از آبگرمکن مناسب هم بی‌بهره‌اند.

این فقط خانواده‌های محروم نیستند که از داشتن وسایل گرمایشی مناسب بی‌بهره‌اند. مدارس زیادی هم پیدا می‌شوند که وسایل گرمایشی ایمنی ندارند. بد نیست این گزارش را بخوانید تا کمی بیشتر در مورد حوادثی که وسایل گرمایشی ناامن در مدارس پیش آورده بدانید. خیلی از مدارس برای ایمن‌سازی سیستم گرمایشی‌شان نمی‌توانند روی کمک آموزش و پرورش حساب کنند. بنابراین کمک برای تهیه وسایل گرمایش امن نیز گزینه‌ای مناسب برای پیگیری است. به علاوه، در صورت امکان می‌توانید کمک به تعمیرات مدرسه را نیز در برنامه داشته باشید.


3- وعده‌های غذایی گرم و مقوی

یک وعده‌ی غذایی گرم، می‌تواند کمک مؤثری برای یک بی‌خانمان که زمان زیادی را در هوای سرد می‌گذراند باشد. می‌توانید غذای پخته شده (توسط خودتان یا توسط آشپزی که دستمزد می‌گیرد) را از طریق مراکز DIC و شلتر به دست بی‌خانمان‌ها برسانید.

دانش‌آموزان محروم هم در فصل سرما احتیاج جدی‌تری به تغذیه مناسب دارند. می‌توانید چند وعده صبحانه‌ی دانش‌آموزان یک مدرسه در منطقه‌ای محروم را به عهده بگیرید. غذاهای پرانرژی مثل ترکیبات کنجد یا خرما و غذاهایی که می‌توانند به صورت گرم مصرف شوند، مثل آش یا لوبیا گرم، برای این کار مناسب‌ترند.

خانواده‌های محرومین نیز یک گزینه برای دریافت غذا هستند. این خانواده‌ها را چنان‌که پیش‌تر گفته شد می‌توانید از طریق رابطین مورد اعتماد، بهزیستی یا مؤسسات خیریه بیابید. غذا را می‌توانید با همکاری رابطین یا مؤسسات به صورت گرم به دست خانواده‌ها برسانید، یا اینکه مواد غذایی را به صورت پخته نشده تأمین کنید (حبوبات، غلات، خرما، روغن، تخم‌مرغ و ...).


4- پیگیری اجتماعی برای احداث گرم‌خانه‌ها

«گرم‌خانه» محلی است که افراد بی‌خانمان می‌توانند شب‌های سرد را آنجا سپری کنند و از یک وعده غذای گرم و خدماتی دیگر، مثلاً مشاوره رایگان، بهره گیرند. تا جایی که من خبر دارم، بعضی از شهرهای ایران (مثلاً تهران یا مشهد) دارای گرم‌خانه (یا مرکزی با کارآیی مشابه، مثلاً «سرپناه» که پیش از این در موردشان صحبت شد) هستند. اما احتمالاً تعداد این مراکز در این شهرها کافی نیست، و اغلب شهرهای ایران اصلاً چنین مراکزی ندارند. من سال گذشته تحقیقی در مورد وجود این مراکز در شیراز انجام دادم، که می‌توانید نتیجه‌ی آن را در این آدرس مطالعه کنید.

کاری که از دست ما بر می‌آید، اطلاع‌رسانی در مورد این مسئله و پیگیری مسئولین محل زندگی‌مان برای احداث چنین مراکزی است. می‌توانید خودتان، یا با همراهی عده‌ای از دوستان، یا با همراه کردن بعضی افراد که وجاهت اجتماعی بالاتری دارند (مثلاً پزشکان یا اساتید دانشگاه)، از مسئولین در مورد این مراکز توضیح بخواهید و پیشنهاد احداث این مراکز را بدهید. می‌توانید حضوری با مسئولین بهزیستی، فرمانداری، واحد اجتماعی-فرهنگی شهرداری، یا واحد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ملاقات کنید، یا با آنها نامه‌نگاری نمایید.

به علاوه، می‌توانید در مورد این مشکل در روزنامه‌های محلی یا وب‌سایت‌ها مطلب منتشر کنید، و از مسئولین بخواهید که به این مشکل رسیدگی کنند. در صورتی‌که این راه را در پیش گرفتید، بهتر است با ذکر تجربه‌های جاهای دیگر نشان دهید که این کار غیرممکن و دور از دسترس نیست. البته طبیعتاً در این مسیر بهتر است اطلاعات لازم را به دست آورید؛ این کار را می‌توانید از طریق مطالعه کتاب‌های مناسب، مقالات مرتبط روزنامه‌ها و جستجو در اینترنت انجام دهید.

***

امیدوارم که عمل به این پیشنهادها بتواند زمستانی گرم را برایمان رقم بزند. فکر می‌کنم بد نیست این را هم یادآور شوم که شب‌های زمستانی فرصتی عالی برای بودن با اعضای خانواده و نزدیکان و بهره بردن از این رابطه هم هست. این شب‌ها را می‌توان به خاطره‌گویی، کتاب‌خوانی، شعر خوانی، بحث و گفتگو راجع به مسائل مختلف زندگی و ... گذراند و از وجود هم بهره‌مند شد. به علاوه می‌توان به دیدار سالمندان، بیماران یا معلولین رفت و اوقاتی را با آنان سپری کرد، از تجربه‌هایشان شنید، آتش امیدی برافروخت، تصمیمی تازه گرفت و قدم در راه‌هایی تازه گذاشت. دیری است که از یکدیگر محروم مانده‌ایم.

(مطالعه این مطلب نیز می‌تواند ایده‌بخش باشد.)

--------------

پی‌نوشت:

اگر در مورد اجرای این برنامه‌ها، یا برنامه‌های مشابه تجربه یا خاطره‌ای دارید که آن را برای دیگران مفید می‌دانید، خوشحال می‌شوم که خاطره‌ی خود را در قسمت نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید. می‌توانید تجارب و خاطرات مربوط به رابطه‌های خوب با اعضای خانواده و خویشاوندان یا دیدار با سالمندان و بیماران را هم در اینجا بازگو کنید. خاطرات شما می‌تواند برای دیگران ایده‌بخش باشد، دانش جدیدی به آنها بدهد و آنها را در این مسیر دلگرم‌تر کند.

  • حسین صفرزاده

سلام. امیدوارم که خوب و سلامت باشید.

سال گذشته من تحقیقی در مورد گرم‌خانه‌ها و مراکز سرپناه شهر شیراز انجام دادم و در این مورد مطلبی نوشتم. این مطلب را با اندکی تغییر اینجا می‌آورم، امیدوارم که به درد بخورد. البته این را در نظر داشته باشید که با توجه به گذشت یک سال ممکن است لازم باشد که بعضی از این اطلاعات به روز شوند.

***

آمدن فصل سرما، دوباره ضرورت سامان‌بخشی به وضعیت افراد بی‌خانمان را یادآوری می‌کند؛ آن‌هایی که مجبورند در شب‌های سرد و بارانی را در فضایی نامناسب بگذرانند و خطر بیماری یا حتی مرگ را به جان بخرند. امکان احداث «گرم‌خانه»، یعنی محلی که این افراد بتوانند شب را در آنجا سپری کنند و از امکاناتی مانند غذای گرم، حمام یا مشاوره بهره ببرند، بحث تازه‌ای نیست. اما این امکان در بسیاری از شهرهای ایران تاکنون مغفول مانده است.

مدتی پیش، من از طریق چند سازمان مرتبط، در مورد وجود مراکزی برای پناه دادن به افراد بی‌خانمان در شهرستان شیراز تحقیقی انجام دادم. در حین این تحقیق، با بعضی از مسئولین در مورد امکان احداث چنین مراکزی نیز صحبت کردم. به نظر می‌رسد احداث چنین مرکزی، با موانع زیادی روبروست و عزمی جدی از طرف مسئولین را می‌طلبد، و ایجاد چنین عزمی در مسئولین شهرستان شیراز متأسفانه کار ساده‌ای نیست. در مورد احداث مراکز، در نظر دارم تحقیق و پیگیری را کمی بیشتر ادامه دهم. اگر شما هم در این مورد ایده یا پیشنهادی دارید، به من اطلاع دهید.

اما در حین این تحقیقات، متوجه وجود چند مرکز در شهر شیراز شدم که فکر می‌کنم اطلاع‌رسانی در مورد آن‌ها مفید باشد. جمعیت خیریه‌ی «تولد دوباره»، با مجوزی که از اداره بهزیستی گرفته، در شیراز سه «سرپناه» (shelter) را احداث کرده است. این سرپناه‌ها به افراد آسیب‌دیده، به ویژه معتادین، اجازه می‌دهند که شب را آنجا سپری کنند، و طبق گفته مسئول یکی از این سرپناه‌ها، از دو وعده غذا (شام و صبحانه) و حمام نیز استفاده نمایند.

فکر می‌کنم هر سه سرپناه مخصوص آقایان باشد. توجه کنید که بی‌خانمان‌هایی که از این سرپناه‌ها استفاده می‌کنند عمدتاً معتاد و مشکوک به بیماری هستند، در نتیجه این محل‌ها مکان مناسبی برای افراد سالم نیست. بعضی از این سرپناه‌ها، در طول روز هم به عنوان مرکز پیشگیری گذری (DIC) عمل می‌کنند، مثلاً سرنگ سالم در اختیار معتادین می‌گذارند یا به آن‌ها خدمات درمانی ارائه می‌دهند.

من از کیفیت کار این مراکز اطلاع چندانی ندارم، و ممکن است در کارشان مشکلات زیادی هم پیدا شود. اما با توجه به نبود مرکزی دیگر با خدمات مشابه، توصیه‌ی رجوع به این مراکز برای بعضی از معتادین دارای وضع بحرانی مفید است. پس، لطفاً این آدرس‌ها را به دیگران هم اطلاع دهید.

آدرس مراکز سرپناه جمعیت تولد دوباره در شهرستان شیراز:

1- خیابان احمدی کهنه،کوچه پارکینگ حضرتی، بازارچه حاج زینل،کوچه جنب مسجد علی. تلفن: 37391589
2- گود عربان، پشت مسجد نصیر الملک، تکیه آصف، پلاک 3. تلفن: 3-32249540
3- دروازه اصفهان، خیابان تیموری، کوچه سید ذوالفقار، روبروی مسجد زینب. تلفن: 32234034

  • حسین صفرزاده

بسم الله الرحمن الرحیم


سلام.

در ابتدا باید از تأخیری که در ارائه این گزارش به وجود آمد معذرت‌خواهی کنم.

همان طوری که در توضیح طرح گفته شده بود، برای اجرای این طرح در حد مورد انتظار، به 12 میلیون تومان احتیاج داشتیم. شکر خدا میزان مشارکت‌های جمع‌آوری شده بیش از این مقدار و در حدود 16 میلیون تومان بود. به علاوه، هزینه‌ی تهیه پوشاک برای هر نفر هم کمتر از 30هزار تومانی که پیش‌بینی شده بود شد. به این ترتیب توانستیم دانش‌آموزان بیشتری را در این طرح شرکت دهیم. تعداد این دانش‌آموزان حدود 600 نفر بود که از 8 مدرسه ابتدایی، 2 مدرسه راهنمایی و یک مرکز خیریه انتخاب شدند.

البته در این دوره به یک مشکل هم برخوردیم: بخشی از مشارکت‌ها بعد از زمان مقرر به دست ما رسید، که این موضوع سبب تاخیر در اجرای برنامه شد. پوشاک 400 نفری که از ابتدا در برنامه در نظر گرفته شده بودند طبق برنامه به دستشان رسید؛ اما در مورد 200 نفر باقی‌مانده هنوز توزیع انجام نشده است. البته پوشاک مربوط به این گروه هم خریداری شده و ان شاء الله در هفته‌ی آینده به دستشان خواهد رسید. برای برنامه‌های آتی، اگر تلاش کنید که مشارکت‌ها در زمان تعیین شده به دست ما برسد، می‌توان از مشکلاتی از این دست اجتناب کرد.

بعضی از دوستان گفته بودند که emailشان را مرتب چک نمی‌کنند و به همین دلیل به موقع از فراخوان‌ها مطلع نمی‌شوند. برای حل این مشکل، می‌توانید صفحه‌ی اشتراک در خبرنامه را از نوار بالای سایت انتخاب کنید، و پس از انتخاب لینک فرم ثبت نام در خبرنامه، شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. به این ترتیب من فرخوان‌های جدید را از طریق پیامک به شما اطلاع می‌دهم.

امیدوارم که در پناه خدا، سلامت و سربلند باشید.

خدانگهدار.


  • حسین صفرزاده